Monday, 13 June 2016

BAIKNYA CARA ALLAH TEGUR KITA!

Assalamulaikum! 

Salam Ramadhan. 

Apa yang banyak kita fikirkan sepanjang hari?

Ada orang sibuk memikirkan bagaimana nak menandingi lawannya. Ada yang sibuk bersedia menghadapi kejahatan orang lain. Ada juga yang sibuk mengambil tahu apa yang orang lain buat, pergi, makan dan sebagainya. Banyaknya masa free untuk sibuk dengan hal-hal begini. Adakah kita nak habiskan usia dengan banyak penat memikirkan hal hal ini SAHAJA ? 

Cuba tanya diri hari ini, apa tujuan sebenar hidup ini?

#mocakelantan
#ramadhannote



Bismillah. Sangat tidak aktif dengan blog since 2012. Tinggalkan segala info dan blogwalking jauh sama sekali. Godek godek satu blog ni, terjumpa seorang blogger yang pernah review my blog. Katanya in 6 months, i got 700++ followers. Paling kembang hidung bila blogger ni puji my writing hahahha. Bro, semua dah padam entry entry dedolu. Yang best pun ai deleted. Yang tak best lagilah. 

I is malu. 
Agak kebudak budakan entries ai masa tu. 

Aaa giterr. 

But the point is, bukan pasal followers blog yang meningkat mendadak apabila aku buat blog kedua iaitu this blog. Bukan. Tapi aku jadikan moment tersebut sebagai bandingan untuk topik hari ini, 9 RAMADHAN. 

I got 700++ followers only in 6 months. Blogwalking and commenting. I did everything. Bukan semata batak followers tapi nak orang follow penulisan aku. Sampailah one day rasa lost. Rasa hilang nak menulis lagi apatah lagi nak buat sajak/cerpen/novel. 

Woowww. Ada orang mampu dapat 1k followers in 1 month. Ada pula yang dapat 2k in 3 months. Itulah yang dikatakan usaha. Macam kita buat bisnes, rajin update dan rajin cari customer, maka bertambahlah follower dan pembeli. Paling senang aku ambik contoh dari igshop. Sampaikan aku TERMIMPI pakai baju raya from @leeyanarahman.co tau! Haa, penangan dia dahsyat. 

Kita buat banyak, usaha banyak, banyak berkorban, you gonna see your success. Kau akan nampak one by one apa yang Allah berikan. Allah tunjukkan lorong yang betul dan rezeki nikmat tu tinggal kita petik saja. Ibarat macam tu lah. Sebab apa? 

Sebab USAHA. 

Man jadda wajada. 

Bila kita selalu beramal, zikir tak tinggal, al quran tiap hari baca, dhuha tak tinggal, taubat tak tinggal..bila kita tetiba tinggal 2 3 hari, rasa apa? Kosong? Rasa bersalah? Rasa berdosa?

Aku suka bila Allah berikan rasa berdosa dalam diri aku bila aku tinggal al quran. Aku rasa tak tenang dan rasa bersalah. Rasa berdosa bagaikan al quran itu WAJIB dibaca. Aku suka perasaan tu, sebab aku tahu Allah masih sayang aku dan nak aku sentiasa dekat denganNYA. 

Tapi, ada dan mungkin ramai antara kita, mungkin juga termasuk diri aku yang terkadang terlalu lama meninggalkan amalan harian kita. Dolu baca quran 5 pages per day. Lepastu lama-lama 3 pages dan 2 pages lastttttttttttttt sehelai pun tak baca. Bukan untuk sehari tetapi untuk seminggu. Masa tu, dalam masa seminggu, dengan sendirinya kita akan rasa serba serbi tak kena. Akan rasa benda tu salah benda ni salah, emosi tak stabil, rasa tak tenang etc. Banyak. Tu belum lagi bila kita tinggalkan zikir, sedekah dan dhuha atau taubat. 

Kita akhirnya cuma solat fardhu 5 waktu tu pun cepat cepat. 
Solat, siap dan tanpa zikir walau hanya 11 kali. 
Tiada lagi selawat untuk Nabi SAW. 

Masa tu, kita hakikatnya dah jauh. Jauh dari Allah. 

Tapi baiknya Allah...

Allah tak hukum terus kita ni.. Allah gives us time. Allah sentuh lembut hati kita. Sebab Allah tahu siapa kita sebenarnya. Allah sentuh lembut diri kita yang semakin lalai. 

Bagaimana cara Allah sentuh lembut diri kita yang lalai ni?

Bila kita tengok orang miskin, tengok pengemis, gelandangan..kita rasa sedih, kita tiba-tiba rasa kita ni tak pernah betul betul bersyukur sebelum ni walhal tengok dari jauh je pengemis tu..tapi perasaan macam nak nangis. Perasaan bersalah bertubi tubi hadir dalam diri terhadap Allah..sebab selama ni makan minum mewah tapi nak ucap syukur pun tak. Kadang doa makan pun tak baca terus ngappppppp. Bismillah sebelum makan? Ahh. Jauh sekali. Dalam masa yang sama, kita rasa sedih sebab dah lama kita tinggalkan Allah.. solat tapi hati tak hadir. Quran sekadar pandang tetapi tak baca... waktu tu..kita sedar yang kita dah jauh gila dari Allah... Macam macam perasaan kita masa tu.. 

Kedua, duk asyik scroll newsfeed facebook.. tetiba la pulak terbaca status si fulan tentang agama.. tentang solat,  tentang al quran, tentang ibadah sunat dan lain lain. Masa tu kita pun tertarik nak baca dengan sendirinya. Ahh pelik pulak. Sebelum ni takde pun status dakwah yang berjaya menyentap hati tapi hari ni tupp tupp terjumpa status dakwah yang superdeep. Kita pun baca..bila baca... dengan sendirinya kita rasa malu dengan diri sendiri. Rasa menyesal sebab dah lama abaikan ibadah-ibadah sunat yang sebelum ni jadi ibadah wajib buat diri kita. Allah... malu malu malu. Rasa nak hentak kepala kat dinding. Heeeeeeheee.

Ketiga, bila kita nak tidur, kita muhasabah diri tanpa sengaja. Tiba-tiba datang imaginasi malaikat maut datang menjemput.. tiba-tiba rasa kita ni tak bangun lagi kalau tidur malam ni sampaikan rasa macam takut takut jee nak tidur. Kita pun mula memikirkan dosa-dosa kita pada hari tu..dosa..pahala... dan terfikir fikir apakah solat solat kita yang cepat tu Allah terima? Dushhh sekali lagi rasa berdosa...rasa jauhhhh sangat dari Allah.. 

Keempat... kita puk pang puk pang bercakap dengan member dengan cousin.. gelak sana gelak sini gosipp gossssiiiipppp.. Tiba tiba tettttttt. Member bercakap tentang dakwah.. ingatkan kita tentang Allah..dosa pahala..syurga neraka.. member cakap tentang sikap lagha dan lalai kita ni.. masa tu...sekali lagi kita rasa.... Allah... banyaknya dosa aku..!

Gais, Allah menegur kita dengan lembut.. Allah hadirkan rasa bersalah dan rasa berdosa... Allah hadirkan perasaan serba tak kena bila kita gagal istiqamah..benar, iman itu naik turun..tapi Allah sentiasa ada. Baiknya Allah. Macam macam cara Allah tegur kita.. Sebab apa? Sebab Allah sayang lah. Allah nak kita kembali pada DIA.. Allah nak kita hidupkan kembali ibadah ibadah sunat yang sebelum ini kita buat tiap tiap hari....Dan bila kita tetiba stop...Allah tarik balik kita.. 

Allah..sayangnya Allah kat kita. 

Alhamdulillah, macam macam cara Allah tegur.. lain orang lain cara Allah tegur.. tak lain tak bukan sebab Allah sayang.. sebab Allah nak kita hidupkan hari hari kita dengan ibadah padaNYA. 

Bukan sekali Allah tegur..banyak kali... 

Baiknya Allah..
Sayangnya Allah kat kita..

Dahtu? 
Nak duduk diam sahaja atau mula bertindak dan cari balik diri kita, hati kita yang 
hampir mati?

Lekas!

Bangkit laaa ni jugak!

KITA MASIH PUNYA WAKTU ;D


Perancangan kita ni ialah usaha tau gais. 
Perancangan Allah ni sebuah takdir. 
Jangan pernah berhenti usaha.

Arachiii????





#BFS 

Lavender milk tu macam awesome je hahah!


So, nak kaitkan pasal jumlah followers dengan pasal bisnes kat ataih tadi. Kalau kita ghajin, kita usaha, kita betul betul serah jiwa raga kita on something... hasilnya sangat lumayan! 

Begitu juga dengan usaha kita untuk kekal istiqamah, jaga ibadah kita... pahala berlipat ganda, syurga ganjarannya! MasyaAllah! Sangat best kan? 

Kat dunia ni rajin bisnes, insyaAllah maju.. rajin blogwalking pun followers meningkat...apatah lagi kalau kita jaga ibadah wajib dan 'wajibkan' ibadah sunat ke atas diri kita. Syurga memang kita tak nampak sekarang, tapi esok-esok.. fehhh! Tak tergambar, sayang!

Semuanya kerana USAHA. 

Hadam sebaiknya : )



14 Jun 2016
Blvckrossee.

Assalamualaikum!

3 comments:

zaitie hasnan said...

terketuk kepala sendiri pasal alquran tu.. allahu, lalainya aku

Nazihah@Jiha said...

Usaha tangga kejayaan hihi cantik sangat muslimah2 tu :)

Aisyah Az said...

yeah follow sini. selamat berpuasa !