Monday, 19 December 2016

WHAT IS IJAZAH SARJANA MUDA SASTERA DENGAN PENDIDIKAN?

Allahumma solli a'la muhammad.

Bismillah.

Hows life? *sengeh

Sengeh banyak makna. haha.

Alhamdulillah. Masih terasa lagi ha masa hari keputusan uni keluar. Dalam hati ni dah agak dah dapat tapi tak baik pulak over confident kang tak dapat sendiri malu. Riok tak bagus ya anak anak. Masa tu, aku dok terbayang masa SPM pun ada. Masa tu aku redha aku dapat 4A. Aku pernah gitau ma abah nak pindah ke SMK balik sebab tak dapat sehati sejiwa dengan subjek subjek sains ni terutama addmath dan kimia. Sampaikan Cg Suwardisukri panggil aku honey dalam lab dia sebab kaki tidoq. Tak weh. Aku bukan sengaja tidoq. Aku tertidur. Kan beza tu :3

Masa hari dapat result tu aku kemain dok cakap kat kawan kawan,

"toksah sedih la sebab inilah perjuangan engko selama ni"

"ini yang engko dapat, inilah rezeki engko, jangan dok risau, engko aku ada rezeki masing masing"

Aku tak sedih pun bila dapat 4A sebab aku pulun 4 subjek tu je nak make sure dapat A cuma aku dah nekad nak usaha lebih lepasni sebab aku dah plan awal awal taknak ambik sains dah lepasni. Aku bukan jenis give up tapi serius ah susah nak masuk apa yang diajar sampaikan GM aku kena ajar soalan sama banyak kali (addmath dan kimia). Sian Add dengan Fahmi. Apapun thank you mucho! Aku kesiankan diri sendiri. Aku nak bidang lain. Tapi aku bersyukur masuk SAHUT and banyak benda aku belajar kat sana. Lagi lagi friendship. Happy sangat! Alhamdulillah.

Masa tu setiap buku aku tak kira subjek apa, penuh dengan nama Cik Peguam sampaikan Sir Saiful pun turut panggil aku Cik Peguam. Haa nampak tak kat situ cg feveret aku support aku? Kemain aku happy bila sir panggil aku gitu. Rasa semangat dia tu 200% weh. Sir, buku yang sir hadiahkan tu tak habis baca lagi. Nanti saya baca eh :D

Aku memang minat gila-gila nak jadi lawyer ni. Memang cita-cita aku tapi bila dah muet ni lahai dapat band 3 je muet so tak lepas. Aku malas repeat muet ni sebab maybe aku dah rasa cam bagus sangat kot hahaha. Taklah. Aku memang tak nak repeat dan masa tu pulun subjek lain lagi lagi PA sebab PA killer dan aku dah buat hypothesis PA ni adik ipar kepada addmath dan anak menakan kimia. Result aku teruk sebab PA ni. *cis

Aku tak rasa tekanan pun ambil STPM. Aku tak kisah apa orang cakap. Susah dapat uni la, susah dapat kerja la, gaji tak setanding diploma la. Hm. Aku ni jenis tak kisah mulut orang yang bercakap tak pakai akal. *Maaf agak terkasar bahasa kat situ. Masa tu aku rasa macam segelintir masyarakat kita ni pandang rendah pada pelajar STPM. Macam macam orang dok update status. Geli hati gak kekadang aku baca. Macam macam hujah, mv, rv, hypothesis yang dibuat maka aku pun buat conclusion bahawa REZEKI ITU DITANGAN ALLAH so kenapa nak menjadi Tuhan? Jangan ukur rezeki berdasarkan peringkat pendidikan. Kita nak cakap apa apa tu, sila berbalik kepada AGAMA dulu. Baru sohih hujahan tu. *sengeh

Dapat 3.++ dan menunggu tawaran Uni. Alhamdulillah aku dapat 3 tawaran uni. Tak sangka weh. Berkat doa ma abah cikgu kawan dan lain lain. Aku fikir sehabis fikir. So aku pilih USM sebab USM ni aku dapat pendidikan. Yang UPM dapat komunikasi dan UM dapat pengajian melayu ke apa. UM ni one of my fav uni. Memang nak grad lawyer kat situ tapi macam aku cakap. Hajat tak kesampaian. Jadi bermulalah kisah aku as a bakal cikgu. *sengeh lagi

Bila dah dapat uni ni, orang tanya pulak, kos apa, kat mana. So aku jawab lah aku pilih USM, sastera dengan pendidikan. Dan ada orang yang tak tahu apa tu sastera dengan pendidikan akan cakap,

"oh, gonna be cikgu subjek sastera lah ni"

My answer is NO.

Ha sini aku nak terangkan IJAZAH SARJANA MUDA SASTERA DENGAN PENDIDIKAN tu bukan belajar subjek sastera. Bukan semata mata jadi cikgu subjek sastera. SASTERA tu ketua keluarga. Anak anaknya pulak SEJARAH, GEOGRAFI, BAHASA MALAYSIA & BAHASA INGGERIS. .

Faham tak?

Kiranya SASTERA tu ketua kumpulan dan di bawahnya ada beberapa subjek yang lain. Untuk first sem ni, kita belajar hal hal cikgu cikgi, pasal psikologi semua tu. Yang tu banyak kena hadam tapi sampai laa ni (study week) pun aku tak bukak buku lagi. Sem dua kalau tak silap, baru belajar subjek subjek tu dan akan ada major minor. Korang boleh pilih nanti berdasarkan result korang. Ni yang aku dengar dari kawan kawan. Yang best nya sambutan hari guru bulan 11.

Okay jelas?

PENDIDIKAN DI UNIVERSITI SAINS MALAYSIA, KAMPUS INDUK, PULAU PINANG ni ada 3 cabang, Cehwah nama panjang terus aku kasi. Pertama iaitu kos aku, SASTERA DENGAN PENDIDIKAN atau lebih manja dan menawan budak budak kos SASPEND. SAS tu sastera dan PEND tu pendidikan. Kita pendekkan. Jimat masa dan jimat tenaga. Student SASPEND ni paling ramai berbanding PK dan TESOL.

Kedua, PENDIDIKAN KHAS. Pendidikan khas pun sama. Ada kuliah yang sama dengan student PK ni. So dapatla kenal sorang dua hehe. Suka tengok kawan-kawan kos PK ni. Bangga pun ada sebab besar cabaran dorang ajar kanak-kanak istimewa. Pasal PK ni tak silap aku Naja bagitau ada dua Pendengaran dan Penglihatan. Sorry kalau salah. Aku ingat ingat lupa masa Naja gitau malam tu aku duk baring main henfon haha. Naja cakap dia pilih pendengaran. Ada lah sebab sebab dia.

*Apa kaitan Naja dalam kes ni?

Jawapan : Naja kawan kos PK. Dia yang share serba sedikit pasal kos PK ni.

Ketiga, TESOL. Semua tahu TESOL kan? Senang citer, cikgu bahasa inggeris.

Jadi itulah cabang PENDIDIKAN di USM.

SASPEND
PK
TESOL

Dalam SASPEND tu ada cabangnya dan PK pun ada cabangnya.

Goodluck adik adik yang bakal apply uni. Tak kisah kos apa sekalipun, ada chance nak belajar, belajar okay? Kejar ilmu. Nak hidup bukan saja kena ada duit tapi juga kena ada ilmu. Tak kisah ilmu apa sekalipun. Yang penting nawaitu betul, jelas, tepat dan sohih. Pastu jangan jadi cam aku. Aku kat sana makan makan makan.

#montelkancantik

Ada apa apa soalan boleh direct dm kat instagram @blvckrossee atau nak shopping notebook custom design yang tersangatlah awesome, boleh follow igshop hakak @sitikhadijah.co

Lots of love,
#bakalcikgu



                         Me and Nur! 😍😘😊

Okaylah. Night!
Assalamualaikum.



No comments: