Friday, 9 June 2017

JUDGING & ATTENTION

Assalamualaikum wbt.
Hello everyone. Acano?



Lately, banyak benda terjadi, dari sekecik kecik hal sampai sebesar besar hal. Simple things pun dibesar-besarkan. Jadi halilintar, guruh sambar menyambar.

Aku tak salahkan atau pukul rata semua.
Kadang nak berkebun tapi hujan.
Maka takkanlah mahu salahkan hujan.
Or lebih tepat salahkan PENCIPTA?

I see many stupid things in facebook, instagram. I have twitter but I don’t active. 
Aku lihat manusia memang mudah melenting, tak kira laki popuan.

Male;
Kalau boleh semua benda nak carut.
Female;
Semua benda nak mengata.

Rasanya tiada larangan pun nak buat baik. you don’t need to wear niqab, pakai tudung labuh hingga ke lutut baru boleh buat benda baik, beri nasihat, beri pesanan, sampaikan sepotong ayat al quran tentang kiamat dan sebagainya.

“Lelaki tu smoking. Rokok yang bahayakan diri sendiripun ada hati nak suruh orang makan sayur dan buah buahan”

“That girl doesn’t wear tudung tapi pot pet pot pet talking about some surah from  al quran”

“Eh perempuan tu gelak kuat tapi boleh pulak buat video ajak orang agar tak tinggal solat”

Seriously,
Hati kita tengah sakit.
Parah, nanah keluar tak henti henti.

To do good, do you really need to wear like ustazah?
Cedok pemikiran kat mana ni?

Mudah, aku beri contoh paaaaling dekat, which is solat.

Kau buat maksiat, solatlah.
Kau couple, solatlah.
Kau hisap dadah, solatlah.
Kau pegang tangan makwe masa tengok wayang tadi, solatlah.
Kau ngumpat dekat makcik senah, solatlah.
Tadi kau layan porn, solatlah.

Tak kan nak tunggu 100% baik baru nak solat?
Tak kan betul betul tinggalkan kejahilan baru  nak solat?

Hatta,
Tinggal solatlah dosa paling hebat.
Dengan solat tu lah Allah nak jentik hati kau makin kenal agama, setiap bait ayat yang kau ucap, kau baca tu, kalau dibaca tafsirnya, sangat tinggil kualiti ayat-ayat Allah ni.

Same goes to nak beri nasihat, nak buat baik, nak nasihat pasal agama, pasal solat pasal islam pasal tudung pasal hubungan yang terlarang pasal rasuah.




Dia tak pakai tudung so dia tak layak cakap pasal hikmah bersedekah?
Tak, kan?

She deserves.

Dia couple, tapi asyik pesan pasal jangan tinggalkan solat dan pesan selalu baca quran. Tak layak ke dia beri nasihat?
Tak, kan?

She deserves.

Pakcik tu solat tak tinggal tapi mengaji tak reti. Dalam masa yang sama selalu suruh ahli keluarga dia untuk selalu baca quran. Salah ke pakcik tu berpesan?
Tak, kan?

He deserves.

Yang tak layaknya ialah mulut kita yang selalu buat perhatian bodoh dan mulut puaka. Judge sana sini. Perempuan tak pakai tudung or pakai tudung tak tutup dada pun kau hentam dia bila dia taddabur quran.

Masyaallah sister.
Apa ni?

“Sebab adannya spesis manusia macam awak lah ramai orang buat maksiat dalam masa yang sama asyik suruh orang buat baik. Cakap tak serupa bikin!”

Allahuakbar.
Wallahi.
Tolong buang pemikiran sedemikian.

Jujur, dari satu ke satu khilaf yang aku lakukan, dalam masa yang sama aku berpesan agar tidak melakukan sesuatu hal yang lain, aku banyak belajar. Belajar untuk kawal diri sendiri daripada buat apa yang aku dah pesan dekat orang.

Dengan pesan pesan tulah, aku build rasa benci dalam diri pada benda yang salah yang lain.
Manusia, lumrahnya hidup untuk belajar daripada kesalahan. Sungguh, jangan tunggu kita sempurna dulu baru nak beri nasihat, ajak orang buat baik. Kita bukan nak cari atau tunggu yang sempurna sahaja tetapi nak yang berusaha untuk berikan yang terbaik untuk diri sendiri dan orang lain.

Islam kan bersaudara.

*kenyitmata

Sama macam kau tengok orang pergi masjid pada bulan puasa sebab masjid beri makanan percuma untuk berbuka. Some of us mesti ada terfikir atau cakap “bulan puasa je penuh masjid tu pun sebab ada makanan percuma kalau tak lalu depan masjid pun tak”.

I know some of us will think like this. Kadang kita lupa nak bersangka baik sebab dah terbiasa dgn sikap masyarakat itu sendiri. Tapi, disebalik pemikiran sedemikian, aku bersyukur sebab pihak masjid ada beri makanan percuma sepanjang bulan ramadhan.
Sebab,

Dari yg tak kenal masjid, tak pernah pergi masjid, dorang datang masjid. Adakalanya kita lupa... kita sibuk menghukum tapi effort nak ajak orang buat baik tu habuk pun takda.
Bila pihak masjid beri juadah berbuka scra percuma, org pakat datang. Pakat solat kat masjid. Umat bersatu, sama sama berbuka di rumah Tuhan.

Tak apa kalau mereka hanya dtg di bulan puasa atau disebabkan makanan sahaja..
Sebab kita taktahu apakah disebabkan juadah percuma di masjid sepanjang bulan puasa boleh menjadi asbab hamba Allah mulai mencintai masjid, mulai jatuh sayang pada ibadah berjemaah, mulai rasa rugi kalau tak sujud pada lantai masjid.

Tak apa kalau mereka hanya dtg ke masjid kerana juadah berbuka percuma disediakan...
Kerana boleh jadi antara umat yg pergi ke masjid, mereka dapat inspirasi drpd org lain, dapat motivate diri mereka dll.

Tak suka kah bila masjid penuh dgn hambaNYA?

Biar apapun 'sebab' mereka hadir dan pijak kaki ke masjid, kita taktahu apakah yg bakal menyuntik hati mereka utk lebih dekat mengenal Allah.
Alahai.
Ada org yg makan tak cukup pun masih berkira kira untuk ke masjid. Jadi bersyukurlah kalau ada yg pijak kaki ke masjid.

Sungguh, syukurlah.

Pihak masjid jalankan satu usaha nak satukan masyarakat lebih lebih lagi di bulan Ramadhan.
Biar apa pun asbab org ramai hadir, sekurangnya mereka ada RASA nak hadir.
Siapa yg jentikkan rasa nak pijak lantai masjid dan hidu udara di masjid tu kalau bukan Allah.

Wallahi.
Sokonglah.
Jangan kita tunding jari buat kepala sendiri.
Lagi teruk kalau berlagak suci.
Sembang pasal masjid tp sedekah RM5 pun tak pernah.

Biarlah org pergi masjid sebab dpt makanan percuma.
Dgn makanan tu mana kita tau hati seseorang boleh terdidik utk sayangkan rumah Ilahi.
Dan, berapa ramai keluarga asnaf, gelandangan yg saaaangat memerlukan makanan, air...
Mereka juga berhak utk merasai nikmat juadah berbuka puasa, mereka juga berhak bergaul dgn masyarakat.

Think positive.
Please.
Wallahi,

Kalau kita ubah fikiran kita, banyak hikmah yg kita dapat sebenarnya.


Wallahi.
Daripada kita fikir buruk,
Baik kita fikir cara nak tarik ummah utk dekat pada Agama.

Segala benda/hal ada hikmahnya. Ada sisi baik. ada pro dan kontra. Tapi sungguh, fikiran manusia itu bakal menjatuhkan dan menyembunyikan kebaikan. Sebab fikiran yang sempit. Hanya tahu fikir buruk saja, yang elok, campak tepi.

Tanpa sedar, dari seorang itu tak pernah solat tapi pernah berpesan kat kawan agar jaga pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan, dia solat.

Tanpa sedar, dari seorang tu tak pernah bertudung tapi selalu ingatkan orang lain agar jangan jadi anak derhaka, dia mulai pakai tudung.

Seriously. Stop menghukum bila orang buat baik, beri nasihat, cuba buat dakwah. Kita tak tahu kuasa Allah. Dia jahil sekalipon, kalau Allah beri petunjuk, Allah akan beri.

Dari sekecil kecil dakwah seseorang tu lakukan, kita taktahu sejauhmana dia akan berubah jadi lebih baik.

Tanpa sedar, yang selalu ibadah tu semakin menjauh dari Yang Esa tapi yang jahil ni pula semakin mendekat dengan Yang Esa.

Akarnya, hati dan usaha.
Bukan mulut.

Aku ulang,

Bukan mulut.

Pupuk hati cintakan orang buat baik, buat dakwah walaupun dia tak bertudung, dia jarang baca quran, walaupun dia liar.

Kita, manusia, dengar dan ambil dan amalkan apa yang baik yang dituturkannya.
Bukan intai sisi buruk dia.

Jadi manusia yang menilai baik, bukan hanya tahu nilai buruk.



Its already 3.17am so I should stop. Nak buka buku sejarah pulak hoiii. Esok dah  janji dengan kawan nak iftar sama sama. Meriah sebab ada something great heheee.  Tashabarnyeee!!

Thank for reading.

USM 10/06/2017.

DESA INDAH KEMBARA.



No comments: